Je bekijkt nu Wat als het vroeg wakker worden een gewoonte is geworden?

Wat als het vroeg wakker worden een gewoonte is geworden?

Het is 5 uur in de ochtend, voor jou is het nog midden in de nacht, maar je kind denkt hier anders over. Om 5 uur zet je kind het op het krijsen en met veel moeite start je de dag. Natuurlijk heb je al van alles geprobeerd maar het lukt je niet om je kind langer te laten slapen.

Goed om te weten; Kinderen hebben van nature een ander slaapritme dan volwassenen. Ze hebben meer slaap nodig en hebben de neiging om eerder naar bed te gaan en vroeger wakker te worden.

Het lichaam van een kind heeft een interne biologische klok die bepaalt wanneer het tijd is om wakker te worden. Deze klok kan worden beïnvloed door licht, geluid en andere omgevingsfactoren. Als een kind gewend raakt aan een bepaalde tijd om wakker te worden, kan de biologische klok zich aanpassen en een gewoonte worden. Je kind zal dan elke dag rond die tijd wakker worden. Je wilt die biologische klok dus goed gaan instellen.

 

Hoe doe je dat?;

– Als eerste is het belangrijk om het juiste slaapritme voor je kind te vinden. Zorg ervoor dat je kind voldoende slaap krijgt en niet te laat naar bed gaat, maar ook weer niet te vroeg. Houd ook rekening met de slaapspreiding en probeer dit consistent te houden. Leg je kind niet later in bed in de hoop dat het langer zal slapen, want dit werkt vaak averechts.

-Daarnaast is het belangrijk om een rustige en donkere slaapkamer te creëren voor je kind. Maak eventueel gebruik van white noise om omgevingsgeluiden te verminderen.

-Zet de tv en iPad uit! Bij vroege vogels wil je eigenlijk twee uur van tevoren de tv uit zetten. Het blauwe licht van het scherm stopt de aanmaak van melatonine en breekt de aangemaakte melatonine ook weer af. Laat je nou juist die melatonine nodig hebben om de nachten goed te kunnen slapen en lang te kunnen slapen.

Maar laat de tv ook in de ochtend uit. Kijken naar een scherm in de vroege ochtend zorgt voor een verstoorde biologische klok. Ga liever in de ochtend naar buiten. Het ochtendlicht geeft de biologische klok juist weer een boost.

– Een goed en consistent bedtijd ritueel kan ook helpen om je kind beter te laten slapen. Vermijd voeding in bed en zorg dat je kind wakker in bed ligt om zelf in slaap te vallen. Houd je kind voor 6 uur in de ochtend in een donkere kamer en geef geen voeding of speelgoed.

-Alles voor 6.00 uur is nacht! Je wil je kind dus voor die tijd in een donkere kamer houden. Ga je kind geen voeding of speelgoed geven en zeker geen telefoon of Ipad 😉 Maar help je kind weer in slaap.

Ga er eventueel naast liggen op een matras en wacht samen tot het tijd is om op te staan. Je wil de biologische klok van je kind dus instellen na 6.00 in de ochtend. Zodra het tijd is om op te staan, loop je even de kamer uit en komt meteen weer terug en begint vrolijk de dag. Gordijnen open en naar beneden gaan. Ga niet nog samen in het grote bed wakker worden of voeden. Zodra het tijd is om op te staan dan wil je dit ook doen.

-Wordt je kind altijd stipt om 5.00 wakker, dan kun je proberen om je kind 30 minuten voor die tijd heeeeeel lichtjes wakker te maken (een zucht of draai is al voldoende), je onderbreekt zo die cyclus waardoor je het tijdstip ontwent. Doe dit heel voorzichtig. Je wilt je niet helemaal wakker maken

Dit wil je 4-5 dagen achter elkaar doen.

 

Geef het echt even de tijd en ben consequent. Alleen dan gaat dit werken.

Kom je er zelf niet uit? Stuur me dan gerust een mailtje.

Liefs Janine