Je bekijkt nu Mijn kind zit in de 4 maanden slaapregressie

Mijn kind zit in de 4 maanden slaapregressie

De 4-maanden-slaapregressie is een fase in de ontwikkeling van baby’s, meestal rond de leeftijd van 3 tot 4 maanden, waarin je baby een aanzienlijke verandering doormaken in zijn slaappatronen. Het slaappatroon van je baby, waaronder een afname van de diepe slaapfase en meer frequentie van de REM-slaap.

Je kunt merken dat je baby

  • Moeite heeft met inslapen. Dit kan te maken hebben met veranderingen in de slaapcycli en de hersenontwikkeling van de baby.
  • Vaak wakker is in de nacht. Je baby heeft meer troost en aandacht nodig.
  • Kortere dutjes doet. Baby’s die eerder langere dutjes deden, kunnen tijdens deze fase kortere dutjes nemen.
  • Onrustiger slapen. Je baby kan meer draaien, woelen en sneller wakker worden.
  • Veranderingen in slaapgewoonten. De slaapregressie kan de bestaande slaapgewoonten van je baby verstoren. Het kan zijn dat je baby eerder makkelijk in slaap viel en langer sliep, maar nu meer moeite heeft om in slaap te vallen en kortere slaapperiodes heeft.

Tijdens deze fase kunnen baby’s meer wakker worden ‘s nachts en moeite hebben met het opnieuw in slaap vallen. Dit komt vaak omdat je baby niet langer in staat is om in slaap te vallen op dezelfde externe manier (zoals wiegen of voeden) die je baby eerder gebruikten.

Bijvoorbeeld, als een baby eerder in slaap viel door gewiegd te worden of door te worden gevoed, kan het zijn dat deze methoden niet meer zo effectief zijn tijdens de regressie. Dit kan leiden tot meer wakker worden gedurende de nacht en moeite met het opnieuw in slaap vallen, omdat de baby niet meer op dezelfde manier wordt getroost als voorheen.

Wat kun je doen om je baby te helpen?

  • Start niet te vroeg met vaste voeding. Vaste voeding gaat je baby niet helpen om beter te slapen. Te vroeg starten kan er juist voor zorgen dat je baby onrustiger gaat slapen. De WHO adviseert hier pas rond de 6 maanden mee te starten

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infant-and- young-child-feeding

  • Hou goed de wakkertijden en de slaapsignalen in de gaten. Je wil je baby niet onnodig te lang ophouden. Ik zie vaak dat de wakkertijd aan het einde van de dag korter wordt omdat je baby sneller moe wordt.
  • Zorg voor extra geborgenheid. Als je baby moeite heeft om te slapen in zijn eigen bedje, dan kun je de slaapjes in de wandelwagen of in de draagdoek doen. Of ga lekker samen op het grote bed liggen. Ik weet zeker dat het geen straf is om een dutje mee te doen.

  • Zorg voor een duidelijk bedtijdritueel. Een goed bedtijdritueel zorgt voor houvast. En dat heeft je kind tijdens een regressie hard nodig.

  • Zorg voor rust en regelmaat. Baby’s houden van voorspelbaarheid. Door de dingen op dezelfde manier te doen, kom je in een fijn ritme terecht. Plan de dagen ook niet te vol. Als je kind wat vermoeid is, komen prikkels extra hard binnen, ga in de ochtend lekker naar buiten en hou het in de middag wat rustiger. Meestal gaan de middagslaapjes ook het lastigst.

  • Maak gebruik van white noise. White noise heeft een rustgevend effect op je baby en kan helpen om je baby rustiger in slaap te laten vallen

Onthoudt: Je baby heeft je hard nodig om dit moment, ik snap dat het pittig kan zijn, maar dit geldt ook voor je baby. Alleen is je baby erg afhankelijk van jou. Je baby blijft niet onrustig slapen.

Blijf ook altijd werken aan de slaapbasis. Hoe beter en liefdevoller de slaapbasis, hoe beter je kindje zal slapen. Wil jij weten wat een mooie slaapbasis is voor jouw kindje? Laat mijn 0-6 maanden gids je helpen.

Liefs Janine