Je bekijkt nu Moet ik mijn kind voorbereiden op de wintertijd?

Moet ik mijn kind voorbereiden op de wintertijd?

28-29 oktober gaat de klok achteruit. En dat betekent dat we een uur langer mogen slapen! Maar hoe zit het met de slaap van je kind?

Het verzetten van de klok heeft invloed op onze biologische klok. Na het verzetten van de klok kan het moeilijker zijn om ‘s Ochtens wakker te worden omdat het langer donker is, en we kunnen merken dat we ‘s avonds eerder moe worden.

Dit komt door een verstoring van het circadiaanse ritme. Ons lichaam heeft een intern ritme, het circadiaanse ritme, dat beïnvloed wordt door licht en donker. De verschuiving in de kloktijd kan dit ritme tijdelijk verstoren, omdat het langer donker is in de ochtend en eerder donker in de avond. Dit kan leiden tot een verstoring van de slaap-waakcyclus.

Kinderen hebben vaak een sterk circadiaans ritme, dat beïnvloed wordt door externe factoren zoals licht en donker. De overgang naar wintertijd kan leiden tot een aanpassingsperiode waarin kinderen hun biologische klok moeten aanpassen aan de nieuwe kloktijd, dit kan ongeveer een week duren. Je kunt merken dat je kind humeurigheid is en moeilijker in slaap valt of wakker wordt.

Je kunt je kind hierin ondersteunen door komende week langzaam naar de wintertijd toe te schuiven.
Hoe doe je dat?

⭐️ Begin een week van tevoren en schuif alle activiteiten, inclusief slaapjes, maaltijden en het bedtijdritueel, elke dag 10 minuten op. Als je kind bijvoorbeeld normaal om 19.00 uur naar bed gaat, schuif je elke dag het bedtijdritueel 10 minuten op tot je op 20.00 uur zit. Dit zorgt ervoor dat je kindje zich langzaam kan aanpassen zonder al te veel verstoring van de slaap.

Je kunt er ook voor kiezen om donderdag- vrijdag en zaterdag alles met 15 minuten op te schuiven.

❗️Zorg ervoor dat je kind niet ineens een vol uur later naar bed gaat. Dit kan leiden tot vroeg ontwaken en onrustige nachten.

⭐️ Als je kind toch voor 6 uur ‘s Ochtens wakker wordt, probeer hem dan te laten liggen tot het 6 uur is. Op deze manier voorkom je dat je kindje went aan het vroeger opstaan. Alles voor 6 uur wordt als nacht beschouwd.

⭐️ Maak gebruik van natuurlijk licht om de biologische klok van je kindje in te stellen. Pas na 6 uur ‘s Ochtens doe je het licht aan en begin je de dag actief. Ga in de ochtend zoveel mogelijk naar buiten.

Bonus tip: Ben zoveel mogelijk buiten overdag. Dit helpt het lichaam om beter te slapen in de nacht

⭐️ Houd er rekening mee dat het lichaam even moet wennen aan het nieuwe ritme. Zorg dus voor voldoende rustmomenten gedurende de dag om oververmoeidheid te voorkomen.

Sommige kinderen kunnen prikkelbaarder zijn, meer moeite hebben met concentreren of minder geduldig zijn na het verzetten van de klok.

Door deze voorbereide aanpak te volgen, kun je de overgang naar de wintertijd voor je kindje en jezelf veel soepeler maken.

Mocht je kind toch vroeg wakker zijn geworden? Neem dan eens een kijkje in mijn Vroege vogel gids en leer je kindje langer slapen

Veel liefs
Janine