Je bekijkt nu Hoe overleef ik de 4 maanden slaapregressie

Hoe overleef ik de 4 maanden slaapregressie

De eerste slaapregressie. Dit kan best even pittig zijn voor je baby maar ook voor jou. Maar wist je dat een slaapregressie juist iets goeds is. Je baby gaat namelijk van een baby ritme naar een volwassenritme. Hij is na de regressie in staat om beter slaapjes aan elkaar te koppelen. Ook maakt je baby mooie ontwikkelingen door en je gaat merken dat je baby steeds alerter wordt.

Hoe herken je de slaapregressie?

  • Je baby is minder tevreden. Hij huilt meer.
  • Je baby kan ineens nieuwe trucjes, zoals omrollen.
  • Je baby heeft meer moeite met in slaap vallen, doet kortere slaapjes en is vaker wakker in de nacht

Wat kun je doen om je baby te ondersteunen?

  • Hou goed de wakkertijden en de slaapsignalen in de gaten. Je wil je baby niet onnodig te lang ophouden.
  • Zorg voor extra geborgenheid. Als je baby moeite heeft om te slapen in zijn eigen bedje, dan kun je de slaapjes in de wandelwagen of in de draagdoek doen. Of ga lekker samen op het grote bed liggen. Ik weet zeker dat het geen straf is om een dutje mee te doen.
  • Zorg voor een duidelijk bedtijdritueel. Een goed bedtijdritueel zorgt voor houvast. En dat heeft je kind tijdens een regressie hard nodig.
  • Zorg voor rust en regelmaat. Baby’s houden van voorspelbaarheid. Door de dingen op dezelfde manier te doen, kom je in een fijn ritme terecht. Plan de dagen ook niet te vol. Als je kind wat vermoeid is, komen prikkels extra hard binnen, ga in de ochtend lekker naar buiten en hou het in de middag wat rustiger. Meestal gaan de middagslaapjes ook het lastigst.

De regressie duurt ongeveer 6 weken met de piek rond de 3 weken.

Een mantra voor de fase: Dit gaat voorbij 😉

Ben je op zoek naar meer tips voor de eerste 6 maanden? In mijn 0-6 maanden gids vertel ik je alles wat je moet weten. Inclusief hoe jij je baby op een liefdevolle manier zelf kunt leren slapen

 

Liefs Janine